Pon. - pt.: 10:00 - 18:00|biuro@vitaltabs.pl

Zioła i suplementy diety na infekcje

VitalTabs://Zioła i suplementy diety na infekcje
2018-03-12T14:44:32+00:00Marzec 4, 2018|Blog|

Wiele chorób o podłożu wirusowym i bakteryjnym można leczyć (i zapobiegać im) bez konieczności stosowania syntetycznych antybiotyków. Nieocenioną rolę pełnią tutaj silnie działające zioła, warzywa przyprawowe, egzotyczne przyprawy oraz suplementy diety. Z jakich dobrodziejstw medycyny naturalnej (i nie tylko) zaleca się korzystać, aby uniknąć infekcji?

Walkę z chorobami – zwłaszcza profilaktyczną – należy prowadzić wielotorowo na wielu płaszczyznach. Dobrze sprawdza się truizm: „lepiej zapobiegać niż leczyć”. Dlatego spożywanie farmaceutycznych leków powinno się stosować jako ostateczność. Aby zminimalizować ryzyko często występujących infekcji ważne jest uprawianie sportu, zdrowe żywienie i picie (pomiędzy posiłkami) dużej ilości wody, szczególnie z wapniem, cynkiem i magnezem. Dość nowatorskim rozwiązaniem, „ściągniętym” z krajów skandynawskich, są częste wizyty w saunie oczyszczające organizm i pobudzające jego mechanizmy obronne. W ten naturalny sposób można lepiej przysposobić się do walki z bakteriami i wirusami. Dużym „atutem” jest korzystanie z medycyny naturalnej – leczniczych właściwości ziół, przypraw, owoców, warzyw oraz suplementów diety.

Zioła na lepszą odporność

Kluczowe znaczenie w walce z chorobami wirusowymi, bakteryjnymi (a także grzybowymi) ma codzienne spożywanie czosnku oraz cebuli. To warzywa przyprawowe będące podstawowym dodatkiem w kuchniach całego świata – do zup, sosów, sałatek, surówek, kanapek i wielu innych dań. Zawierają związki siarkowe, odpowiadające za intensywny zapach i ostry smak. Nieprzyjemnych objawów ubocznych (tj. brzydki zapach z ust) można uniknąć poddając ich liście obróbce termicznej. Dobrym pomysłem jest także przyjmowanie form „bezzapachowych” – tabletki, kapsułki. Do najbardziej znanych domowych receptur należy sok z dodatkiem cebuli, czosnku, miodu i cytryny. Na przeziębienie warto ponadto stosować różne postaci imbiru. Najskuteczniejsze jest użycie świeżego korzenia – można dodawać go do potraw lub herbaty. Z egzotycznych przypraw warto wymienić także kurkumę. Dodatek służący głównie do barwienia potraw ma mniej znaną, ale równie cenną właściwość: zawiera kurkuminę wzmacniającą odporność, zwalczającą infekcje i działającą oczyszczająco. Warto podawać ją z pieprzem i dodatkiem tłuszczu – wtedy jest lepiej przyswajalna przez organizm. Codzienną dietę „na odporność” zaleca się uzupełnić owocami i warzywami będącymi skarbnicami witamin (zwłaszcza C), tj.: czarnym bzem, maliną, czarną porzeczką, dziką różą, rokitnikiem, jarmużem i papryką. Na gorączkę, będącą częstym rezultatem infekcji (to działanie obronne organizmu), najlepiej spożywać napary i odwary z kwiatu lipy, kwiatu czarnego bzu, kwiatu słonecznika, owoców maliny i owoców berberysu. W takim wypadku ważne jest także spożywanie dużych ilości płynów – przynajmniej 2,5l dziennie.

Witaminy, witaminy i jeszcze raz witaminy…

Tradycyjnie do ogólnego zwalczania infekcji stosuje się witaminę C (kwas askorbinowy). Dzienne zapotrzebowanie na nią wynosi średnio 30-60mg (organizm sam nie wytwarza tego związku – musi pobierać go z zewnątrz). Potrzebne dawki przyjmuje się z pokarmem, niedobory natomiast warto dodatkowo uzupełniać suplementami. Brak odpowiedniej ilości witaminy C powoduje spadek liczby limfocytów T (na nich opiera się działanie układu odpornościowego). Kwas askorbinowy przeciwdziała miażdżycy, poprawia przyswajanie żelaza, zwalcza wolne rodniki i przyśpiesza regenerację. W ostatnich latach popularność jako „antybiotyk” zdobywa witamina B15 (kwas panganowy). Spożywanie suplementu poprawia odporność fizyczną i psychiczną organizmu, poprawia koncentrację oraz rozszerza naczynia krwionośne. Witamina B15 powinna być podawana po głównym posiłku. Naturalnie występuje w drożdżach piwnych, nasionach dyni, sezamu i słonecznika. Jak podaje poradnikzdrowie.pl silny wpływ na pobudzenie układu immunologicznego ma witamina D. Organizm produkuje ją w skórze pod wpływem promieniowania słonecznego. Niestety synteza jest efektywna jedynie w najcieplejszych miesiącach – najczęściej od końca kwietnia do września. W pozostałym okresie niedobory warto uzupełniać suplementami diety i pokarmem bogatym w witaminy (tran i ryby).

Suplementy diety – i choroby nam nie straszne

Dobroczynne działanie (nie tylko na wygląd skóry) ma srebro koloidalne (kolargol). To środek, który skutecznie zwalcza m.in. anginę, zapalenie zatok, stany zapalne gardła oraz płuc. Warto go stosować także dla poniesienia poziomu energii. W przypadku leczenia infekcji nie można zapominać o produktach pszczelich. Najpowszechniejszym i najsmaczniejszym naturalnym antybiotykiem jest miód (w tym wypadku najlepiej sprawdzi się miód spadziowy iglasty lub liściasty. Oprócz niego coraz częściej stosuje się także dawniej niedoceniane produkty – pyłek oraz kit pszczeli. Ten ostatni zawiera ponad 300 substancji aktywnie działających.

Zrównoważona codzienna dieta uwzględniająca zioła, warzywa, owoce, produkty pochodzenia pszczelego, dania ryb oraz suplementy diety pomoże zbudować naturalną barierę ochronną organizmu. Dzięki niej co prawda nie wyeliminuje się całkowicie infekcji wirusowych i bakteryjnych (to niemożliwe), można natomiast ograniczyć to ryzyko a w przypadku wystąpienia chorób, dużo sprawniej i szybciej je zwalczać.